Τους τελευταίους 19-20 μήνες, ο κόσμος της μόδας μοιάζει να χορεύει με βάση ένα παιχνίδι που μας φέρνει στο νου τα παιδιά μας χρόνια. Ο λόγος για τις μουσικές καρέκλες. Καλλιτεχνικοί διευθυντές απομακρύνονται από οίκους μόδας, θέσεις μένουν κενές, συζητήσεις γίνονται για αντικαταστήσεις, αλλαγές και θεωρίες. Το μόνο σίγουρο είναι πως η βιομηχανία της μόδας χρειαζόταν και είχε ανάγκη ανανέωσης, γεγονός που φαίνεται πως αφουγκράστηκαν οι αρμόδιοι.

Ανάμεσα σε όλες αυτές τις αλλαγές, μία από τις σημαντικότερες ήταν η απομάκρυνση της Virginie Viard από την καλλιτεχνική διεύθυνση του οίκου Chanel. Η σχεδιάστρια είχε αναλάβει τον εν λόγω ρόλο μετά το θάνατο του Karl Lagerfeld, του μακροβιότερου creative director στην ιστορία του γαλλικού οίκου. Η Viard ήταν συνεργάτης του Κάιζερ της μόδας και κλήθηκε να γεμίσει μία από σημαντικότερες θέσεις στη βιομηχανία της μόδας. Μετά την απομάκρυνση της, η οποία έγινε τον Ιούνιο, τις συλλογές του οίκου Chanel ανέλαβε η σχεδιαστική ομάδα του, προκαλώντας ποικίλα σχόλια στο κοινό. Ταυτόχρονα, οι συζητήσεις για τον επόμενο creative director πολλαπλασιάζονταν με ονόματα όπως ο Marc Jacobs, ο Hedi Slimane, ο Simon Porte Jacquemus, ακόμη και η Sofia Coppola να αναφέρονται ως πιθανοί υποψήφιοι.
Η αγωνία τελείωσε στις 12 Δεκεμβρίου του 2024, όταν ο οίκος Chanel ανακοίνωσε πως ο επόμενος creative director είναι ο Matthieu Blazy με τα σχόλια να είναι θριαμβευτικά. Ο γαλλοβελγικής καταγωγής σχεδιαστής υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Bottega Veneta για τέσσερα χρόνια και ήταν ο διάδοχος του Daniel Lee. Κατά τη διάρκεια της θητείας του στον ιταλικό οίκο μόδας, ο Blazy κατάφερε να κάνει κάποια πραγματικά ενδιαφέροντα πράγματα, όπως μερικά best-selling αξεσουάρ, αλλά και συλλογές που κέρδισαν πολύ θετικά σχόλια από κριτικούς και fans του οίκου. Αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο, αφού εκτός από ταλαντούχους, έχει στο βιογραφικό του συνεργασίες με αξιόλογους και ιστορικούς οίκους μόδας όπως οι Maison Margiela και Celine. Ήταν από τα πρώτα ονόματα που σκεφτήκαμε για την εν λόγω θέση; Μάλλον όχι. Χαρήκαμε με την ανακοίνωση; Σίγουρα. Ανυπομονούμε μάλιστα να δούμε το ντεμπούτο του στον γαλλικό οίκο, λαμβάνοντας υπόψιν όλα όσα πέτυχε να κάνει στον οίκο Bottega Veneta.
Ένα από τα ταλέντα του Blazy είναι πως απολαμβάνει να διαχειρίζεται το DNA του οίκου, που αντιπροσωπεύει με έναν πολύ ξεχωριστό τρόπο. Δεν απομακρύνεται από τις ρίζες του, αλλά ταυτόχρονα αξιοποιεί τα καλά στοιχεία για να δημιουργήσει κάτι νέο, πιο σύγχρονο. Στη διάρκεια της θητείας του στον οίκο Bottega Veneta, χρησιμοποίησε την χαρακτηριστική τεχνική πλέξης "Intrecciato” για να δημιουργήσει νέες τσάντες και παπούτσια, ενώ πειραματίστηκε αρκετά με τις τεχνικές κατασκευής δερμάτινων ειδών και τις δεξιοτεχνίες, που ακολουθούσε για χρόνια ο οίκος, ώστε να δημιουργήσει όσα περισσότερα κομμάτια μπορούσε.
Φυσικά, ο οίκος Chanel έχει ακόμα μεγαλύτερη ιστορία και κληρονομιά που μπορεί να επεξεργαστεί ο σχεδιαστής, στη διάρκεια της θητείας του στον γαλλικό οίκο. Είναι λογικό λοιπόν να αναρωτιόμαστε πώς θα χρησιμοποιήσει το tweed, τις καμέλιες και τις πέρλες, ώστε να δημιουργήσει ένα μοντέρνο αποτέλεσμα. Πόσο μπορεί να πειράξει αυτά τα κατά τα άλλα κλασικά στοιχεία, ώστε να φτιάξει κάτι νέο;



Ωστόσο, ο Blazy έχει ένα σημαντικό αβαντάζ. Γνωρίζει πολύ καλά πως ένας τρόπος για να γίνει επιτυχημένος ένας οίκος είναι τα αξεσουάρ. Γνωρίζει πως να δημιουργεί τσάντες και παπούτσια που αναδεικνύονται ως κομμάτια-πόθος για πολλές γυναίκες, αξεσουάρ που γίνονται sold out αλλά και viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η η τσάντα Sardine, που παρουσιάστηκε στην πασαρέλα της Bottega Veneta για τη σεζόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 2022, την οποία αγάπησαν όλα τα it girls. Στη συνέχεια, παρουσιάστηκε η τσάντα Andiamo στη συλλογή της σεζόν Άνοιξη/Καλοκαίρι 2023, η οποία γνώρισε ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία.


Όλα αυτά τα success stories είναι ένας καλός οιωνός για τη θητεία του Blazy στον οίκο Chanel. Οι εμβληματικές flap bags του brand παραμένουν ένα από τα λίγα αξεσουάρ που διατηρούν την αξία τους με την πάροδο του χρόνου, και μάλιστα είναι αγαπητές από γυναίκες διαφορετικών ηλικιών. Πόσο πιθανό είναι όμως να δεχτούν κάτι διαφορετικό οι κλασικοί λάτρεις του Chanel DNA; Θέλουμε να πιστέψουμε πως εφόσον ο Blazy δείξει σεβασμό στην ιστορία του οίκου και διαχειριστεί έξυπνα κάποια κλασικά στοιχεία, ο ίδιος και το έργο του πρόκειται να γίνουν αποδέκτες θετικών σχολίων.



Μπορεί άλλωστε η θητεία του στον οίκο Bottega Veneta να κράτησε μόλις τέσσερα χρόνια, ωστόσο όσα κατάφερε να κάνει, είναι σημαντικά. Έχει αποδείξει πως μπορεί να πάρει κάποια κλασικά και ίσως "βαρετά” στοιχεία και να τους χαρίσει μία ανανεωμένη νότα φρεσκάδας. Γνωρίζει πως να ισορροπήσει ανάμεσα στην παράδοση και την καινοτομία. Αυτό του το χάρισμα, πιστεύουμε πως μόνο καλό μπορεί να κάνει στον οίκο Chanel.