"Η διαδικασία ξεκίνησε με ένα ανοιχτό κάλεσμα από την Art Athina προς όλες τις γκαλερί που θα συμμετάσχουν στη φουάρ του Σεπτεμβρίου", μού απαντά αρχικά ο Σάββας Σαγιόγλου, επιμελητής της Art Athina Pop Up, όταν το ρωτώ με ποια κριτήρια οδηγήθηκε στην τελική επιλογή των γκαλερί και των έργων που συνθέτουν το "σώμα" της εικαστικής δράσης που η φουάρ παρουσιάζει αυτή τη στιγμή στην πόλη.

"Από τις 27 προτάσεις που λάβαμε, επέλεξα έργα που μπορούσαν να σταθούν στον χώρο με καθαρότητα, να συνομιλήσουν με το περιβάλλον — αλλά και μεταξύ τους. Δεν με ενδιέφερε να χτίσω μια αφήγηση - πλαίσιο. Αντιθέτως, αυτό που ήθελα ήταν ισορροπία: ανάμεσα στο φανερό και το διακριτικό, στο νέο και το αναγνωρίσιμο, στο βαρύ και το ανάλαφρο. Επέλεξα έργα που σέβονται τον χώρο, χωρίς να τον εξουσιάζουν. Που μπορούν να σταθούν αυτόνομα, αλλά και να αφήσυν χώρο στους άλλους", συμπληρώνει. Κάπως έτσι, 27 έργα σύχρονων καλλιτεχνών, προερχόμενα από ισάριθμες γκαλερί, συνομιλούν με τα 17 έργα που βρίσκονται ήδη εγκατεστημένα στους χώρους του InterContinental Athens, εκεί όπου φιλοξενείται η Art Athina Pop Up, και ανήκουν στη συλλογή του σε έναν ενδιαφέρον εικαστικό διάλογο που ριζώνει στο παρόν, κοιτώντας καλλιτεχνικά το μέλλον.

Βασική μορφή τέχνης η γλυπτική, ένα έρεισμα, το οποίο δεν προέκυψε τυχαία. "Η επιλογή της γλυπτικής προέκυψε μέσα από τον ίδιο τον χώρο. Δεν ξεκίνησα από ένα concept, αλλά από μια συνθήκη: το InterContinental είναι ένας δυναμικός χώρος με έντονη καθημερινότητα, με δική του αρχιτεκτονική ταυτότητα και μία μόνιμη συλλογή που ήδη συνομιλεί με τον επισκέπτη. Οποιοδήποτε έργο θα έμπαινε εκεί έπρεπε πρώτα να σεβαστεί αυτή την πραγματικότητα. Η γλυπτική, με την υλικότητα και τη σωματική της παρουσία, είναι μέσο που λειτουργεί σιωπηλά, αλλά ουσιαστικά", αποκρίνεται με μία φυσικότητα, όπως εκείνη που διέπει την έκθεση, η οποία θα έχει διάρκεια ενός μηνός, αρχής γενομένης την 29η Μαΐου.

Τον ρωτώ, ποιο άλλο νήμα ενώνει την αφήγηση που ενορχηστρώνει, πλην της γλυπτικής. "Δεν υπάρχει θεματική με την κλασική έννοια. Υπάρχει όμως κοινός ρυθμός — όλα τα έργα λειτουργούν σαν στάσεις. Ήθελα να μιμηθώ τη βασική λειτουργία του χώρου που μας φιλοξενεί: τη συνάντηση. Στα lobby συναντιέσαι, συζητάς, ανταλλάσσεις πληροφορίες. Είναι χώροι ανάπαυσης, παρατήρησης, αναμονής. Αυτό ακριβώς, ήθελα να προκαλέσουν και τα έργα: να λειτουργήσουν σαν σημεία συνάντησης — είτε με το ίδιο το αντικείμενο, είτε με κάποιον άλλον επισκέπτη, να είναι η αφορμή ενός διαλόγου", υπογραμμίζει.

Από τη γένεση μέχρι την υλοποίηση της ιδέας, φαίνεται ότι τίποτα δεν έγινε τυχαία. Το γεγονός ότι πρόκειται για την πρώτη – εκτός αναμενόμενου χώρου τέχνης – έκθεση της φουάρ δεν θα επέτρεπε κάτι διαφορετικό. Πόσο χρόνο χρειάστηκε, όμως, στην πράξη ο ίδιος; "Η συνολική διαδικασία κράτησε περίπου τέσσερις μήνες. Όμως, η ουσιαστική δουλειά έγινε μέσα στον χώρο - και αυτό χρειάζεται εμπειρία, αλλά και χρόνο για παρατήρηση. Όταν δουλεύεις με έργα σε μη παραδοσιακά περιβάλλοντα, πρέπει να επιτρέπεις στον χώρο να σου δείξει τον ρυθμό του. Δεν μεταφέρεις απλώς γλυπτά σε έναν χώρο. Σκέφτεσαι τη ροή των ανθρώπων, τις αποστάσεις, το φως, τις σκιές. Όλα αυτά επηρεάζουν τον τρόπο που το έργο μιλάει ή σιωπά. Το στήσιμο είναι ενεργοποίηση, δεν είναι διακοσμητικό", επισημαίνει, όσο ξεδιπλώνει ένα μόλις τμήμα της σκέψης του.

Το συναίσθημα που καλλιεργείται μέσα σου μετά την περιήγηση στο εν λόγω pop up εγχείρημα είναι αυτή η χαρακτηριστική ευφορία μετά από έναν επικοδομητικό διάλογο, πολιτιστικού εν προκειμένω χαρακτήρα. Με ποια διάθεση, όμως, θα ήθελε να αποχωρούν οι θεατές της έκθεσης ο επιμελετής της; "Με την αίσθηση ότι η τέχνη δεν χρειάζεται να μιλάει δυνατά για να σε αγγίξει. Ότι μπορεί να συναντηθεί με την καθημερινότητα χωρίς να μικραίνει. Ότι μπορεί να σε σταματήσει — έστω και για λίγο — σε έναν διάδρομο, μπροστά σε μια σκάλα, και να σου δώσει έναν μικρό χώρο εσωτερικής παύσης. Αν έστω κι ένας επισκέπτης σταθεί μπροστά σε ένα έργο και σταματήσει το κινητό του για ένα λεπτό, το έχουμε πετύχει. Πιστεύω στην τέχνη που λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο — όχι μόνο σε εγκαίνια. Και πιστεύω πως οι θεατές έχουν την ικανότητα να "διαβάζουν" την τέχνη, αρκεί να τους αφήσεις χώρο. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε εδώ", απαντά με την ελπίδα να τα καταφέρει.

Στην pop up δράση της Art Athina, η οποία επιστρέφει σταθερή στο ετήσιο ραντεβού της από τις 18 έως τις 22 Σεπτεμβρίου του 2025, συμμετέχουν οι παρακάτω αίθουσες τέχνης και δημιουργοί: a.antonopoulou.art (Στεφανία Στρούζα), agathi kartalos (Θανάσης Λάλας), Argo Gallery (Marta Biagini), Art Zone 42 (Ανδρέας Finch [Finch of Athens]), Artshot – Sophia Gaitani (Μαριτάσα Τσιµπλάκη), CITRONNE Gallery (Παντελής Χανδρής), Crux Galerie (Ανέστης Ιωάννου), Dio Horia (Πέτρος Ευσταθιάδης), ekfrasi -yianna grammatopoulou (Γιώργος Αλεξανδρίδης), Eleftheria Tseliou Gallery (Βασίλης Γεροδήμος), Eleni Koroneou Gallery (Nel Aerts), Epsilon Art Gallery (Παναγιώτης Νέζης), Ersi Gallery (Κωνσταντίνος Ξενάκης), Gallery ArtPrisma (Francesco Moretti), Ileana Tounta Contemporary Art Center (Ζωή Σκλέπα), Kalfayan Galleries (Αλέξανδρος Τζάννης), Kourd Gallery (Βένια Δημητρακοπούλου), MIHALARIAS ART (Takis), Rebecca Camhi Gallery (Ντιάννα Μαγκανιά), Roma Gallery (Μαριάννα Λούρμπα), Sianti Gallery (Δημήτρης Αληθεινός), Skoufa Gallery (Τάσος Μαντζαβίνος), Sylvia Kouvali (Tamara Henderson), Technohoros art gallery (Χριστίνα Δουζένη), THE BREEDER (Δημήτρης Γκέτσις), zina athanassiadou gallery (Ράνια Εμμανουηλίδου), Zoumboulakis Galleries (Νίκος Αλεξίου).