Δημοφιλές ανάμεσα σε έφηβα αλλά και ενήλικα κορίτσια, ένα κλάμερ σε σχήμα ιβίσκου κατοικοεδρεύει σε κάθε γυναικείο κεφάλι φέτος το καλοκαίρι. Και μπορεί το TikTok να ενίσχυσε τη δημοφιλία του, όμως αυτή φρενίτιδα με το συγκεκριμένο αξεσουάρ μαλλιών υπογραμμίζει τη δύναμη των τάσεων που ξεπηδούν πρώτα μέσα από την κοινωνία και κατακτούν πολύ αργότερα τον ψηφιακό κόσμο.
Πρώτη φορά είδα το κλάμερ ιβίσκο την άνοιξη να κοσμεί τα μαλλιά μιας συναδέλφου και ήδη μου φάνηκε οικείο. Ίσως να το είχα προσπεράσει σε κάποιο πάγκο της λαϊκής της γειτονιάς μου, όπου πάντα μου αρέσει να χαζεύω τα λογής παραφερνάλια των μικροπωλητών. Εβδομάδες μετά, σε σπίτι φίλης, η έφηβη κόρη της μας ανακοινώνει πως θα διακόψει για λίγο το διάβασμα για να πεταχτεί μέχρι την τοπική εμποροπανήγυρη - αδυνατώ να θυμηθώ τον Άγιο ή την Αγία που γιόρταζε - γιατί θέλει να πάρει να πάρει κλάμερ ιβίσκο. Γύρισε χαρούμενη με δύο κλάμερ - λουλούδι, ένα σε λευκό και ένα σε απαλό γαλάζιο, αμφότερα με κίτρινο στίγμα.
Το κλάμερ ιβίσκος αρχίζει να εμφανίζεται στη for you σελίδα μου στο TikTok. Δεκάδες ιδέες για χτενίσματα με το νέο "viral”, όπως τιτλοφορείται στα διάφορα βίντεο, αξεσουάρ μαλλιών. Παραμονή του Προφήτη Ηλία πίνουμε ποτό με μια φίλη. "Θα πάω να πάρω την κόρη μου από το πανηγύρι μετά. Ήθελε να πάει να αγοράσει κλάμερ λέει…”, "Ξέρω ποιο!”, αναφώνησα με ενθουσιασμό. "Το κλάμερ ιβίσκο!”.
Η γοητεία του ευτελούς
Αυτό το γοητευτικό κομμάτι πλαστικό, με τα όμορφα, γλασαρισμένα καλοκαιρινά χρώματα έχει κατακτήσει τα κεφάλια μικρών, έφηβων, αλλά και ενήλικων κοριτσιών φέτος το καλοκαίρι. Ο λόγος είναι πολύ απλός. Αντί για ένα απλικέ λουλούδι, που φαντάζει σημαντικά πιο δραματικό από το πλαστικό και ίσως συνδυάζεται δύσκολα, το πλαστικό κλάμερ ιβίσκος, μπορεί να δώσει χαρακτήρα ακόμα και στο πιο απλό χτένισμα. Αυτό που κάνεις μηχανικά στο γραφείο επειδή ζεστάθηκες ή εκείνο που θα αποτολμήσεις με το που μπεις σπίτι έπειτα από μια κουραστική μέρα χωρίς να κοιτάζεσαι στον καθρέφτη και θα βγει φυσικά φανταστικό, αλλά δε θα το δει κανείς.
@uniquebymparis Nos pinces fleurs 🌺😍 #clawclip #bijoux #bijouxfantaisie #acierinoxydable #clawcliphairstyle #hairstyle #pince #pincefleur #coiffure ♬ son original - UNIQUE BY M
Η τάση του κλάμερ ιβίσκου ξεκίνησε στην πραγματικότητα το 2022 όταν το Y2K style άρχισε να τρυπώνει στην καθημερινότητά μας. Η πρώτη του εμφάνιση πιστώνεται στο σκανδιναβικό brand αξεσουάρ μαλλιών Emi Jay. Οι μινιμαλίστριες Σκανδιναβές υπέκυψαν στην απλοϊκή και προσιτή ομορφιά του κλάμερ ιβίσκου που άρχισε να κατακτά το ευρωπαϊκό street style. Αν και ήδη προσιτό οικονομικά, σύντομα εμφανίζονται παραλλαγές του σε μεγάλα ασιατικά marketplaces προς μόλις 1 ευρώ, όσο και στα μεγάλα shopping malls της Αμερικής και τις Αυστραλίας. Ήταν θέμα ημερών να ξεκινήσει την ξέφρενη πορεία του στα social media και να γίνει (και ψηφιακά) viral.

Down the remedy lane
Ακόμα κι αν μας πήρε σχεδόν τρία χρόνια να αγκαλιάσουμε την τάση στην Ελλάδα, αυτή η φρενίτιδα με ένα απλό, φθηνό κλάμερ με πήγε πίσω στα παιδικά μου χρόνια και τα αναλογικά 90’s. Όταν δεν υπήρχαν social media, αλλά υπήρχαν άφθονα "viral” αξεσουάρ στο πιο δημοκρατικό υλικό που εφευρέθηκε ποτέ, το πλαστικό, και μερικά ακόμη στιλιστικά trends που θέλαμε να υιοθετήσουμε σαν τρελές, με τους γονείς και τους παππούδες μας να πληρώνουν συνήθως το τίμημα.
Ήταν τα μαύρα πλεκτά chockers. Tα mini κλάμερ πεταλούδες με γκλίτερ που κρατούσαν σταθερά τα "σκουληκάκια” το επίσημο χτένισμα για κάθε παρανυφάκι, κάθε παιδικό πάρτι και κάθε σχολική εκδήλωση στα 90s. H zig-zag στέκα που έκανε τα "μαλλιά - τοστιέρα” να μοιάζουν με χαίτη λιονταριού. Τα boho cross τσαντάκια με τις χάντρες και τα καθρεφτάκια. Και φυσικά, οι μπλούζες "με το μωρό”, τα απίστευτα T-shirt με το vintage illustration ενός βρέφους που συνήθως ήταν καθιστό και γελούσε.

Ας μην ξεχνάμε φυσικά και το ένδοξο 2004, που η εθνική υπερηφάνεια είχε χτυπήσει κόκκινο με τον θρίαμβο του Euro και την τρίτη θέση του Σάκη Ρουβά στη Eurovision και ερμηνεύονταν στιλιστικά μέσα από λευκές και μπλε παγιέτες που, κεντημένες πάνω σε λευκά T-shirts, σχημάτιζαν την ελληνική σημαία. Αλλά και τα μαύρα βραχιολάκια από καουτσούκ στις πρώτες μας goth, metal ή και emo εφηβικές αναζητήσεις.
Πώς γεννιέται τελικά ένα viral;
Την ίδια στιγμή που εκατοντάδες ευρώ ξοδεύονται στην αναζήτηση του πιο σπάνιου Labubu, ένα πλαστικό, φθηνό κλάμερ μας θυμίζει ότι τα πραγματικά viral δε χρειάζονται απαραίτητα τα social media. Ξεπηδούν αναπάντεχα αφού πρώτα τα φανταστεί ένας Ασιάτης - μάστερ του reverse engineering. Οι τάσεις φαινομενικά αναδύονται οργανικά από την ίδια την κουλτούρα. Ωστόσο, μέχρι να φτάσουμε εκεί, κάποιος έχει μελετήσει τα catwalks και τις συλλογές των mega brands, έχει ξεκοκαλίσει αναφορές με το τι προτιμά να αγοράζει το κοινό και έχει ξεχωρίσει εκείνο που τώρα ονομάζουμε micro-trend για να το απλοποιήσει για μαζική παραγωγή. Πώς όμως μαντεύει κάποιος τι θα γίνει τάση; Πολύ απλά, δεν το κάνει.
Όπως αναφέρει ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του 1Granary, οι style forecasters στην πραγματικότητα επιβάλλουν τις τάσεις, δε τις προβλέπουν. Μιλώντας με πολλούς αναλυτές τάσεων - από στελέχη εταιρειών έως ελεύθερους επαγγελματίες - κατέληξαν ότι στην πραγματικότητα ακόμα και μετά από το σκανάρισμα των κοινωνικών μετατοπίσεων, την ανάλυση ψηφιακών δεδομένων ή απλώς αέναο σκλοράλισμα στο TikTok είναι εξαιρετικά αβέβαιο το αν θα πέσουν μέσα στις προβλέψεις τους. Οι προβλέψεις αυτές όμως έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν τα brands και εν τέλει να καθορίσουν το τι θα γίνει τάση την επόμενη σεζόν.
Η φυλή του κλάμερ ιβίσκου
Σε αυτή την ενδιαφέρουσα αλυσίδα, καταλυτικό ρόλο παίζει πάντα το κοινό. Το κλάμερ ιβίσκος είναι η αποδόμηση ενός flower-inspired hair clip που έκανε την εμφάνισή του στη συλλογή κάποιου brand, αφού όμως πρώτα είχε προβλεφθεί ή και εντοπιστεί από έναν style forecaster να αναδύεται δειλά - δειλά το ενδιαφέρον για αυτό μέσα στον κοινωνικό ιστό. Σε αυτόν είναι που επιστρέφει με τη μορφή του ευτελούς και προσιτού αξεσουάρ, η εκδοχή μιας τάσης σχεδιασμένης για μαζική κατανάλωση.
Κι εκεί ακριβώς υπογραμμίζεται η παραδοξότητα της ανθρώπινης φύσης: η ανάγκη μας να αποκτήσουμε κάτι που πιστεύουμε ότι θα ενισχύσει τη μοναδικότητά μας, την ίδια στιγμή που το επιλέγουν εκατομμύρια άλλοι. Αυτό που συχνά αγνοούμε, είναι η θαλπωρή που κρύβει η υιοθέτηση μιας τάσης - την ικανοποίηση, δηλαδή, της ανάγκης μας να ανήκουμε κάπου.
Φέτος το καλοκαίρι, αν η κόρη σου, η ανιψιά σου ή και εσύ η ίδια ποθήσεις το κλάμερ ιβίσκο, μην αντισταθείς λεπτό. Σε αυτό το πλαστικό λουλουδάκι κρύβεται η παντοδυναμία της μόδας την πιο αταξική της μορφή: η υπενθύμιση ότι το προσιτό, το ευτελές και το μαζικό είναι απλώς το πολυτελές από την ανάποδη. Όσα χρήματα και αν έχει μέσα το πορτοφόλι μας, αυτό που αγοράζουμε όλοι στο τέλος δεν είναι το προϊόν, αλλά η αίσθηση του ανήκειν.