top article

Δημοφιλέστερα άρθρα

  1. Ζώδια: Εβδομαδιαίες προβλέψεις Ζώδια: Εβδομαδιαίες προβλέψεις
  2. Ζώδια Δεκέμβριος 2019: Οι αστρολογικές προβλέψεις του μήνα Ζώδια Δεκέμβριος 2019: Οι αστρολογικές προβλέψεις του μήνα
  3. 6 συνήθειες για να διατηρείς το σπίτι σου πάντα καθαρό 6 συνήθειες για να διατηρείς το σπίτι σου πάντα καθαρό
  4. Ο σύγχρονος (και πολύ πιο chic) τρόπος να φορέσεις την πλεκτή ζακέτα σήμερα Ο σύγχρονος (και πολύ πιο chic) τρόπος να φορέσεις την πλεκτή ζακέτα σήμερα
  5. Αυτή η συμπεριφορά μπορεί να φθείρει τη σχέση σου (χωρίς να το καταλαβαίνεις) Αυτή η συμπεριφορά μπορεί να φθείρει τη σχέση σου (χωρίς να το καταλαβαίνεις)
  6. Τρία κοινά χαρακτηριστικά που δεν σε κάνουν ελκυστική σύμφωνα με την επιστήμη Τρία κοινά χαρακτηριστικά που δεν σε κάνουν ελκυστική σύμφωνα με την επιστήμη
  7. 11+1 ταινίες που κάθε λάτρης των ταξιδιών πρέπει να δει 11+1 ταινίες που κάθε λάτρης των ταξιδιών πρέπει να δει
  8. Οι πιο χαλαροί και ξεκούραστοι τρόποι να κάψεις θερμίδες Οι πιο χαλαροί και ξεκούραστοι τρόποι να κάψεις θερμίδες
  9. 3 τρόποι να αξιοποιήσεις έναν καυγά υπέρ της σχέσης σου 3 τρόποι να αξιοποιήσεις έναν καυγά υπέρ της σχέσης σου
  10. 8 διάσημα ζευγάρια δίνουν συμβουλές για μακροχρόνιες σχέσεις 8 διάσημα ζευγάρια δίνουν συμβουλές για μακροχρόνιες σχέσεις
  11. Αυτά είναι τα αντικείμενα που πρέπει να ξεφορτωθείς μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου Αυτά είναι τα αντικείμενα που πρέπει να ξεφορτωθείς μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου
  12. Πρέπει να κοιμάσαι περισσότερο με τον σύντροφό σου Πρέπει να κοιμάσαι περισσότερο με τον σύντροφό σου
  13. 7 fashion books που θα γεμίσουν το σαλόνι σου με στυλ 7 fashion books που θα γεμίσουν το σαλόνι σου με στυλ
  14. 8 fashion καμπάνιες που έγραψαν ιστορία 8 fashion καμπάνιες που έγραψαν ιστορία

Για έκτη χρονιά, η εικαστικός Χαρά Πιπερίδου πραγματοποιεί το Σεμινάριο Σύγχρονης Τέχνης "Skin – In and Between Two Worlds", το οποίο πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς από τις 22 Νοεμβρίου έως τις 21 Φεβρουαρίου 2020. Ενδιαφέρουσες ομιλίες με προσκεκλημένους, μεταξύ άλλων, τους Σταύρο Γασπαράτο, Έκτορα Λυγίζο, Μιχαήλ Μαρμαρινό, Έφη Μπίρμπα και Έλλη Παπακωνσταντίνου και μία εορταστική performance πλαισιώνουν το σεμινάριο. 

Πες μας λίγα λόγια για τη δουλειά σου. Ως εικαστικός με τι ακριβώς ασχολείσαι και πως προέκυψε η ιδέα του Skin;

Ως ενεργή εικαστικός, καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών έως σήμερα οφείλω – θέλοντας να είμαι συνεπής ως προς την εικαστική μου έρευνα -  να μελετώ αδιαλείπτως, έτσι ώστε να διευρύνεται και να εμβαθύνεται η αποθεματική θεωρητική σκευή του έργου μου.

Ανέκαθεν κατανοούσα τις καλλιτεχνικές μου παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο ως προτάσεις που στόχο είχαν τον πολιτικό διάλογο με την ευρεία έννοια. Θεωρώ ότι η δημιουργία καλλιτεχνικών μορφών απαιτούν εκτός όλων των άλλων έντεχνων εκφραστικών μέσων, τη συνέργεια του κριτικού λόγου. Επειδή κάθε έργο παράγεται μέσα από τις κοινωνικές πρακτικές και εντός του εγγράφονται οι δομές εξουσίας της εκάστοτε μορφής κοινωνικής οργάνωσης, προσφεύγω σε φιλοσοφικο-πολιτικές έννοιες (όπως: βιοπολιτική, μηχανισμοί εξουσίας, έλεγχος, βία, πόνος, απόλαυση, φύλο, υπέρβαση των ορίων) που οργανώνουν ρητά ή άρρητα τα έργα μου. 

Το ανθρώπινο σώμα, αδιαμφισβήτητα αποτελούσε ανέκαθεν τον κατευθυντήριο άξονα της δουλειάς μου, αφού πάνω σε αυτό εγγράφονται όλες οι μορφές άσκησης εξουσίας (ταυτότητα, φύλο, γλώσσα), αλλά επίσης επειδή εκεί παράγονται και οι δυνάμεις αντίστασης και εκ νέου υποκειμενοποίησης. Με απασχολούσε εξαρχής, η παραγωγή νέων μορφών σωματικότητας και συνύπαρξης υπό το πρίσμα σκέψεων στοχαστών, όπως του Νίτσε, του Μπατάιγ, του Μπλανσό, του Ντε Σαντ, της Μπάντλερ, της Άρεντ κ.α.

Τελευταία, εστιάζω μέσω της περφόμανς στις σχέσεις χώρου και σώματος, εικόνας και ήχου, κενού και πλήρους, απουσίας και παρουσίας∙ οδεύω προς ένα  διευρυμένο οπτικο-ακουστικό λεξιλόγιο, το οποίο στοχεύει σε εγγραφές συμβάντων που ορίζονται από το φυσικό παλμό, τη ροή της ζωής, τις γραμμές φυγής από τις οπτικές φόρμες της ζωγραφικής και τις γραμμικές τροχιές του λόγου. Συνολικά εργάζομαι για τη γενική απελευθέρωση συμβολικών δυνάμεων που αφορούν στο κοινωνικό μας σώμα.
 

Μέσω αυτής της θεωρητικής διερεύνησης γεννήθηκε το "Skin – In and Between Two Worlds”, το οποίο εστιάζει στις μη αναμενόμενες προεκτάσεις του "δέρματος” κι έως εκ τούτου συσπειρώνεται στη σύγκλιση κι αλληλεπίδραση τέχνης, επιστήμης και φιλοσοφικού στοχασμού. Το Skin έχει μια μικρή προϊστορία. Ο αρχικός σχεδιασμός του ξεκίνησε αδρομερώς, το 2011 , έτος ολοκλήρωσης των μεταπτυχιακών μου σπουδών.


Στη συνέχεια, καθώς συνέχιζα την έρευνα παρακολουθώντας επιπλέον, διάφορα σεμινάρια φιλοσοφίας και φιλοσοφίας της τέχνης σε διάφορες χώρες, η δομή του επεκτεινόταν με τέτοιο τρόπο, λαμβάνοντας σταδιακά μία επιθυμητή μορφή, ώστε το 2013 να αποφασίσω να το παρουσιάσω στο κοινό. Είναι η χρονιά που γίνεται αποδεκτό από το Μουσείο Μπενάκη. Η πρώτη παρουσίασή του, πραγματοποιείται το 2014 και τότε αρχίζει κι επισήμως η συνεργασία μου με το Μουσείο, το οποίο όλα αυτά τα χρόνια, υποστηρίζει το Skin, ενθέρμως.


Ποιος ο στόχος του σεμιναρίου;

Το σεμινάριο φέτος γίνεται έξι ετών. Όπως προανέφερα, ήταν το 2014, η στιγμή που εκίνησε ως ενεργός "ζωντανός οργανισμός”, ο οποίος συνίστατο όχι μόνον από το θεωρητικό, αλλά και το εργαστηριακό του μέρος (σχέδιο, γλυπτική) υπό τον τίτλο "Πειραματισμοί με τη Σύγχρονη Τέχνη”.

Την επόμενη χρονιά και καθώς η θεωρητική έρευνα εξελισσόταν, θεώρησα ότι ήταν επιτακτική ανάγκη να λάβει τη μετονομασία "Το Σώμα στη Σύγχρονη Τέχνη”, τίτλος που διατήρησε για δύο χρόνια. Το διάστημα εκείνο αρχίζω για πρώτη φορά, να συμπεριλαμβάνω στο πλαίσιο του, ομιλίες  διαφόρων προσωπικοτήτων, κυρίως από τον χώρο της τέχνης.

Το 2017 αποφασίζω να διατηρήσω αποκλειστικώς το θεωρητικό του μέρος. Επικεντρώνομαι περισσότερο σε αισθητικές και κριτικές θεωρίες των νέων μέσων. Οι έννοιες της αφής και του  "δέρματος” λαμβάνουν κυρίαρχο ρόλο και το σεμινάριο τιτλοφορείται ως έχει.


Ο αρχικός του στόχος παραμένει αμετακίνητος. Αφενός, άνθρωποι ελαφρώς εξοικειωμένοι κι ελαχίστως αναμειγμένοι με την τέχνη αντιλαμβάνονται με το πέρας του σεμιναρίου τις νέες συνθήκες παραγωγής και πρόσληψης των σύγχρονων έργων τέχνης, αφετέρου άνθρωποι ειδήμονες της τέχνης (καλλιτέχνες, τελειόφοιτοι του Μεταπτυχιακού ή Προπτυχιακού της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, επαγγελματίες των Εφαρμοσμένων Τεχνών κ.α.) εξελίσσουν τις θεωρητικές τους σκευές κι έως εκ τούτου ανατροφοδοτούνται από πλούσιο κι εποικοδομητικό υλικό, απαραίτητο για την ανέλιξη της πορείας τους. Εκτενέστερα, το Skin επιθυμεί να δημιουργήσει μία κοινότητα "ομοϊδεατών”, μια εστία εμπίστων συνωμοτών. Αν κρίνω από τη μέχρι στιγμής συνεχόμενη έλευση κάποιων συμμετεχόντων, ο στόχος ως φαίνεται επιτυγχάνεται.

Διάβασε επίσης: Η ιστορία πίσω από το υπέροχο έργο στο καφέ του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης

Έχεις συγκεντρώσει αρκετούς ομιλητές κι έχεις καλύψει πολλές διαφορετικές θεματικές ενότητες. Ποια θεωρείς ως την πιο άμεσα συνδεδεμένη με τη σύγχρονη κοινωνία αυτή τη στιγμή, που να καταδεικνύει μια ανάγκη ή ένα θέμα;

 

Όπως προείπα το Skin είναι ένας "ζωντανός οργανισμός”· εν προκειμένω υπονοώ ότι τα μαθήματα ακολουθούν μια κλιμακωτή δομή. Το εκάστοτε μάθημα, ενώ λειτουργεί ως αυτοδύναμη μονάδα ταυτοχρόνως αποδεικνύεται ως προστάδιο του επόμενου και συνεπώς, προετοιμάζει υπόκωφα τις "ανατομικές” του συντεταγμένες.

Επίσης, το Skin συνολικά, θεμελιώνεται στη διάδραση του φυσικού και κοινωνικού σώματος, δηλαδή η πρωταρχική του σύνθεση αρθρώνεται αναπόφευκτα επί τη βάσει της σχέσης σωματικού και κοινωνικοπολιτικού και κατ’ αυτόν τον τρόπο αντιλαμβάνεται κανείς ότι όλα τα μαθήματα συμπράττουν στην ανάδειξη της σύνδεσης της τέχνης με τη σύγχρονη κοινωνία με αποκορύφωση το τελευταίο μάθημα, το οποίο υπογραμμίζει την αποδόμηση της καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων, μορφοποιημένης ως ενσώματης εγγραφής του κυρίαρχου κοινωνικοπολιτικού κώδικα.


Επίσης, οι ομιλίες παρόλο που ανεξαρτητοποιούνται από τη θεματική του κάθε μαθήματος, εστιάζουν στο έργο των προσκεκλημένων ομιλητών, ως βιωματική συνάρτηση της προαναφερθείσας συνθήκης (σωματικού – κοινωνικοπολιτικού) και συγκροτεί τη βάση για ανάλυση της σύνδεσης του εμπειρικού και πνευματικού μέρους της δημιουργίας τους.

Σε κάθε περίπτωση, η εγειρόμενη δυναμική του πνευματικού στοιχείου επιζητά ένα είδος αναπόδραστης χωρικής μεταβολής της διάνοιας, μια μετατόπιση, η οποία διαταράσσει τη διευθέτηση που συγκροτεί την τάξη του κόσμου και παράγει – αντηχώντας την Υμπερμανική (George Didi - Huberman) σκέψη – εκλάμψεις στο διασκορπισμό, στην ερείπωση των αναπαραστάσεων του κόσμου.

Τι μέσα προβολής και διάδρασης χρησιμοποιούνται στο Skin; 

Η παρουσίαση του σεμιναρίου ενέμενε εξαρχής στην ψηφιακή εικονοποίηση, είτε εικόνων είτε βίντεο, μέσω προβολής με προτζέκτορα. Η ατμόσφαιρα του Skin παραπέμπει σε κινηματογραφική αίθουσα. Το οπτικοακουστικό υλικό υπερισχύει και η φωνή μου συνοδεύει την ψηφιοποιημένη μορφή κειμένου, επεξηγώντας αυτό και την εκάστοτε εικόνα. Επιπλέον, φέτος για πρώτη φορά προσκαλώ δύο επαγγελματίες περφόρμερ να δημιουργήσουν με πρωταρχικό σημείο εκκίνησης το "Δέρμα”, την ημέρα του εορταστικού event (13 Δεκεμβρίου) για τα έξι χρόνια του Skin, ευελπιστώντας ότι η αλληλεπιδραστική αμφίδρομη διαδικασία μεταξύ των περφόρμερ και των υπόλοιπων παρευρισκομένων θα αποτελέσει μαγική εμπειρία.

 

Info: Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, Διάρκεια σεμιναρίου 22/11 - 21/02/2020 

Για πληροφορίες & αναλυτικό πρόγραμμα: benaki.org

Ιούλιος 2018

>