top article

Η granola δεν λείπει πλέον από κανέναν πάγκο κουζίνας. Αν την πασπαλίσεις πάνω από το γιαούρτι σου γίνεται το πιο γρήγορο και υγιεινό πρωινό, αν πάρεις μία χουφτίτσα έχεις το τέλειο σνακ στο γραφείο και αν τη συνδυάσεις με παγωμένο γάλα απολαμβάνεις ένα ελαφρύ βραδινό. Πώς μπορεί, λοιπόν, να λείπει από τη δική σου κουζίνα;

Τις περισσότερες φορές όμως, η granola που κυκλοφορεί στο εμπόριο είναι αρκετά ακριβή και εμπλουτισμένη με αρκετή ζάχαρη, γεγονός που δεν την κάνει πια υγιεινή. Αντί, λοιπόν, να πέφτεις "θύμα" των μικρών, υπερεκτιμημένων συσκευασιών και να έχεις συνέχεια το άγχος μήπως ξεμείνεις, είναι πολύ πιο εύκολο και οικονομικό να φτιάξεις τη δική σου granola. Το καλύτερο; Δεν χρειάζεται να ακολουθήσεις κάποια συγκεκριμένη συνταγή.

Απομνημόνευσε αυτή την αναλογία
Το μόνο που πρέπει να θυμάσαι είναι αυτό: 6 στερεά μέρη προς 1 υγρό. Τα "μέρη" μπορούν να είναι οποιαδήποτε μέτρηση θέλεις: 1 φλιτζάνι, 1/2 φλιτζάνι, ένα μπολ δημητριακών, κλπ. Απομνημόνευσε την αναλογία και προθέρμανε τον φούρνο στους 150 βαθμούς Κελσίου.

Ανακάτεψε τα ξηρά συστατικά
Υπάρχει μόνο ένα μη διαπραγματεύσιμο ξηρό συστατικό στη granola, και αυτό είναι οι νιφάδες βρώμης. Τα υπόλοιπα εξαρτώνται από εσένα. Άλλες επιλογές ξηρών συστατικών μπορεί να είναι οι αγαπημένοι σου ξηροί καρποί ή σπόροι, όπως ψιλοκομμένα πεκάν, κολοκυθόσπορος, σουσάμι, νιφάδες καρύδας και λιναρόσπορος. Για μια ωραία ισορροπία γεύσης και υφής, στόχευσε σε ένα μείγμα τουλάχιστον τεσσάρων ξηρών συστατικών. Μια καλή αναλογία που μπορείς να ακολουθήσεις είναι 3 μέρη βρώμης, 1 μέρος ξηρών καρπών, 1 μέρος σπόρων, και 1 μέρος ενός ακόμα συστατικού της αρεσκείας σου.

Ανάμειξε μαζί τα υγρά συστατικά
Τα υγρά συστατικά κάνουν τη "μαγική" δουλειά στη granola, καθώς βοηθούν να πάρει το χρυσό της χρώμα και να δέσει. Θυμήσου ότι χρειάζεσαι 1 μέρος υγρού στα έξι στερεά μέρη. Αν δεν θέλεις η granola σου να είναι πολύ γλυκιά χρησιμοποίησε μισή γλυκαντική ουσία και μισό έλαιο. Επίλεξε ένα λάδι με διατροφικά οφέλη και με γεύση που σου αρέσει: ένας τέλειος συνδυασμός είναι το ζεστό λάδι καρύδας και το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ή ένα από τα δύο. Για το γλυκαντικό, χρειάζεσαι κάτι που είναι σε υγρή μορφή. Μπορείς να φτιάξεις ένα σιρόπι με ζάχαρη και νερό, ή να προτιμήσεις μέλι, νέκταρ αγαύης, νέκταρ καρύδας ή σιρόπι σφενδάμου. Ένα ασπράδι αυγού στο υγρό μείγμα, βοηθάει να δέσει καλύτερα η granola και να γίνει πιο γυαλιστερή και τραγανή, αλλά δεν είναι απαραίτητο. Ανακάτεψε μαζί το λάδι, το γλυκαντικό και το ασπράδι του αυγού (αν το χρησιμοποιήσεις) έως ότου ισοδυναμεί με τη μέτρηση του 1 μέρους και στη συνέχεια ανάμειξέ το με τα ξηρά συστατικά.

Δοκίμασε τη γεύση
Μόλις δέσουν όλα τα υλικά μαζί, δοκίμασε τη γεύση. Μήπως χρειάζεται κάποιο μπαχαρικό; Η κανέλα ταιριάζει πάντα, όπως το εκχύλισμα βανίλιας, το κάρδαμο, το μοσχοκάρυδο και το αλάτι. Πρόσθεσε μπαχαρικά ανάλογα με τις προτιμήσεις σου, αλλά μην αμελήσεις το αλάτι καθώς ενισχύει όλες τις γεύσεις. Αν θέλεις πιο γλυκιά γεύση, πασπάλισε με λίγη καστανή ζάχαρη.

Ψήσε μέχρι να πάει ένα χρυσαφί-καφέ χρώμα
Στερέωσε ένα φύλλο ψησίματος σε ένα ταψί και μετά άπλωσε το μείγμα σου σε ένα ομοιόμορφο στρώμα. Αν το στρώμα είναι πάρα πολύ παχύ, πάρε ένα άλλο φύλλο ψησίματος και διαίρεσε το μείγμα μεταξύ των δύο. Ψήνεις στους 150 βαθμούς Κελσίου ανακατεύοντας απαλά κάθε 15 λεπτά, έως ότου η granola πάρει ένα χρυσαφί - καφέ χρώμα (περίπου 40-45 λεπτά).

Αν θέλεις να προσθέσεις φρούτα, πρόσθεσέ τα τέλος
Αν θέλεις αποξηραμένα φρούτα στη granola σου, όπως σταφίδες, κράνμπερι ή βερίκοκα, προτίμησε να μην τα ψήσεις γιατί θα στεγνώσουν υπερβολικά. Αντ 'αυτού, ανακάτεψε τα φρούτα αμέσως μόλις βγάλεις τη granola από τον φούρνο. Άφησε το μείγμα να κρυώσει εντελώς πριν αρχίσεις να το ανακατεύεις και μετέφερε τη granola σε ένα καθαρό βάζο με καπάκι. 

Ιούλιος 2018

>