Με τόσες ανακατατάξεις στη βιομηχανία της μόδας, τελικά τι έμεινε να μας κρατήσει το ενδιαφέρον στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου;
Η Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου ξεκινά και καθώς ετοιμαζόμαστε να κρατήσουμε σημειώσεις για τα trends του επόμενου χειμώνα, σκεφτήκαμε ότι με τόσες αποχωρήσεις, διορισμούς και φήμες να στροβιλίζονται γύρω από το μέλλον σχεδόν κάθε μεγάλου οίκου αξίζει να εξετάσουμε τι θα δούμε, τι δεν θα δούμε και τι περιμένουμε με αγωνία στη δεύτερη πιο δημοφιλή εβδομάδα μόδας της Ευρώπης.
Μετά την αποχώρηση του Sabato De Sarno, ο οίκος Gucci θα ανοίξει την εβδομάδα μόδας με μια συλλογή από την δημιουργική ομάδα καθώς ο επόμενος δημιουργικός διευθυντής δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί. Η Bottega Veneta δεν θα συμμετέχει εν αναμονή του ντεμπούτου της νέας δημιουργικής διευθύντριας Louise Trotter τον Σεπτέμβριο. Και ο Tom Ford, ο οποίος βρίσκονταν στο πρόγραμμα του Μιλάνου μετακόμισε στο Παρίσι υπό τον νέο δημιουργικό διευθυντή Haider Ackermann.
Με τη δημοτοκότητα της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου να παρουσιάζει χαμηλότερα ποσοστά σε σχέση με εκείνη του Παρισιού αναρωτιέται κανείς, πώς με την απουσία τόσο μεγάλων brands θα κρατηθεί το ενδιαφέρον.
Γιατί να παρακολουθήσω την Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου;
Υπάρχουν ακόμα λόγοι να παρακολουθήσει κανείς την Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου. Την πρώτη βραδιά η DSquared2 θα γιορτάσει την 30ή επέτειό της, αφού παρέλειψε την εβδομάδα ανδρικής μόδας τον Ιανουάριο. Το επόμενο βράδυ, πάρα την αποχώρηση του Kim Jones, η Fendi θα γιορτάσει την εκατονταετηρίδα της με επίδειξη και afterparty (με ένα συναρπαστικό line-up, σύμφωνα με το brand, που δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα). Ο εορτασμός θα πραγματοποιηθεί στα κεντρικά γραφεία της μάρκας στη Via Andrea Solari, και μάλιστα θα είναι και η πρώτη στον ανακαινισμένο χώρο.
Ο Lorenzo Serafini θα κάνει το ντεμπούτο του στην Alberta Ferretti, ενώ ο Alberto Caliri επιστρέφει επίσημα στην Missoni ως δημιουργικός διευθυντής. Προηγουμένως είχε αναλάβει προσωρινά το τιμόνι του οίκου, αφού η Angela Missoni - κόρη του ιδρυτή - αποχώρησε το 2021 εν μέσω διοικητικών ανακατατάξεων. Στον οίκο Blumarine, μετά από ένα soft launch με μία Pre-Fall συλλογή ο David Koma θα κάνει το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο του στην πασαρέλα το πρωί της Πέμπτης.

Το πρώτο δείγμα της δουλειάς του Γεωργιανού σχεδιαστή ήταν εξαιρετικό και μόνο ανυπομονησία μπορεί να προκαλέσει για το actual catwalk. Ανανεωμένο είναι το ενδιαφέρον και την Diesel μετά τον διορισμό του δημιουργικού διευθυντή Glenn Martens στην ίδια θέση στον Maison Margiela. Ο Martens , βέβαια, έχει καταφέρει για την Diesel ένα από τα πιο επιτυχημένα rebrandings που έχουν γίνει ποτέ και αυτό καθιστά την παρουσίαση των συλλογών της highlight, ανεξάρτητα από το αν ανέλαβε μία ακόμη θέση σε έναν οίκο με βαριά κληρονομιά, όπως αυτός του Margiela.
Βέβαια, όλα τα παραπάνω συμβαίνουν παράλληλα με ένα ασταμάτητο σούσουρο σχετικά με το δημιουργικό μέλλον άλλων οίκων του Μιλάνου, καθώς, εκτός από αλλαγές στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, φέτος στη βιομηχανία έχουμε και πάρα πολλές αλλαγές στην ηγεσία. O Jil Sander διόρισε νέο διευθύνοντα σύμβουλο, τον βετεράνο της LVMH Serge Brunschwig, τον περασμένο μήνα. Η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Regent αγόρασε την Bally τον Αύγουστο του 2024. O διευθύνων σύμβουλος της Ferragamo, Marco Gobbetti, θα αποχωρήσει από την εταιρεία στις 6 Μαρτίου (ο διάδοχος δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί).

Όσο για τη φήμη ότι ο Maximilian Davis θα αποχωρήσει από τον Ferragamo, ο οίκος διαψεύδει. Δεν συντρέχει άλλωστε προφανής λόγος αντικατάστασης του Davis που έφερε έναν αισθησιασμό στο brand δίνοντάς του νέα ώθηση. Οι εικασίες που δεν σταματούν να κυκλοφορούν είναι αυτές γύρω από την πώληση του Versace, καθώς και την συνταξιοδότηση της Donatella. Πολλοί αναρωτιούνται αν αυτή θα είναι αυτή η τελευταία επίδειξή της.
Οι noobies
Σύμφωνα με δηλώσεις του Carlo Capasa, προέδρου της Camera Nazionale della Moda Italiana, σε συνέντευξη Τύπου "τα νέα ταλέντα γίνονται ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου". Όπως αναφέρουμε και σε προηγούμενο άρθρο, αυτός είναι ένας παράγοντας που έχει μειώσει το ενδιαφέρον των media, παραδοσιακών και social, για την Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου. Θα λειτουργήσει αυτό λοιπόν στην κοιτίδα της ιταλικής μόδας; Μένει να το διαπιστώσουμε. Πάντως, αν κάτι αξίζει να βάλουμε στο καλεντάρι μας είναι το το ντεμπούτο του ημιφιναλίστ του LVMH Prize 2025 και κάτοχου του ιταλικού βραβείου ο Who Is On Next Francesco Murano την Πέμπτη, τον οποίο οι Ιταλοί συντάκτες χαρακτηρίζουν ως "must see”.
Ο επίσης φιναλίστ του Who Is On Next και σχεδιαστής βραδινών ενδυμάτων Giuseppe Di Morabito θα κάνει το ντεμπούτο του την Παρασκευή. Ο Morabito έχει ήδη βρει εμπορική επιτυχία με περισσότερα από 200 παγκόσμια καταστήματα. Ένα άλλο όνομα που ακόμη όνομα που αξίζει να σημειώσουμε είναι εκείνο του Galib Gassanoff. Συνιδρυτής του πολυτελούς brand Act No1, αποχώρησε το 2023 για να ξεκινήσει τη δική του πορεία. Ο Gassanoff, ο οποίος κατάγεται από τη Γεωργία, θα κάνει το σόλο ντεμπούτο του στην πασαρέλα το πρωί της Παρασκευής.
Τι θα μας πει η εξέλιξη της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου για τη βιομηχανία;
Διανύουμε μία περίοδο όπου η βιομηχανία της μόδας βρίσκεται σε πλήρη αποδόμηση, μάλλον με σκοπό να ενώσει ξανά τα κομμάτια της και να επιστρέψει πιο δυνατή και κυρίως πιο ανανεωμένη. Τουλάχιστον, αυτό ευχόμαστε. Για το πώς βρεθήκαμε εδώ δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο, τις εύθραυστες γεωπολιτικές ισορροπίες και την παγκόσμια οικονομία. Αυτοί οι παράγοντες πάντα, μα πάντα καθορίζουν τη μόδα.
Συνεπώς, η παρούσα συνθήκη θα επηρεάσει σίγουρα την ανταπόκριση ορισμένων brands, κυρίως σε δημιουργικό επίπεδο. Σε μία τέτοια κατάσταση αβεβαιότητας, υπάρχουν πάντα δύο δρόμοι: είτε να παραμείνεις συντηρητικός, να παίξεις δηλαδή safe, είτε να γίνεις πιο τολμηρός. Αν αυτή τη στιγμή οι πελάτες ή οι εν δυνάμει πελάτες δεν θέλουν ή δεν έχουν τα χρήματα για να ξοδέψουν, τα brands πρέπει να τους δώσουν έναν λόγο.Το ερώτημα είναι πώς θα το καταφέρουν. Αν και μεταξύ μας, δεν βλέπουμε άλλο τρόπο πέρα από την τόλμη και την ελευθερία.