top article

Ηθική, βιωσιμότητα, ανακύκλωση, μείωση του αποτυπώματος, δίκαιες συνθήκες εργασίας και διαφάνεια είναι ζητήματα που μας απασχολούν όλο και περισσότερο. Πώς μπορούμε όμως να συμμετέχουμε πιο ενεργά στη αειφορία της μόδας; 

Υπήρχε ανέκαθεν μία γκρίζα ζώνη στη βιομηχανία της μόδας όπου παρέμεναν όλα τα φλέγοντα ζητήματα όπως το ποιος φτιάχνει τα ρούχα και κάτω υπό ποιες συνθήκες, τι υλικά χρησιμοποιούνται και πού καταλήγουν τόνοι υφασμάτων, χημικών υλικών και τοξικών χρωμάτων. Για τη γενιά μας, η ενασχόληση με τη μόδα και το ενδιαφέρον γύρω από αυτή συνέπεσε με την ταχεία ανάπτυξη του fast fashion. Μέσα μας όμως ξέραμε ότι κάθε αγορά μόνο αθώα δεν ήταν. Σήμερα, με την κλιματική αλλαγή να χτυπάει κόκκινο και τις πόρτες της γνώσης να έχουν ανοίξει διάπλατα, η αειφορία της μόδας μας αφορά περισσότερο από ποτέ. Πώς γίνεσαι όμως καταναλωτής με συνείδηση;

Διάβασε επίσης: 5 ιδέες για κάνεις πιο συνειδητά shopping το 2019

Οι δυσκολίες για τους επαγγελματίες του χώρου είναι πολλές. Η ηθική έχει το τίμημά της και το να ακολουθείς τους κανόνες δεν είναι πάντοτε εύκολο, ιδίως όταν η πλειοψηφία έχει μάθει να παίζει κλέβοντας. Δεν είναι μόνο τα μεγαλύτερα κόστη, η δυσκολία στην εξεύρεση φυσικών πόρων και η διασφάλιση πληρωμένης εργασίας με όλα τα παρελκόμενα της στα οποία καλείται να ανταπεξέλθει ο εκάστοτε σχεδιαστής ή brand, αλλά το ζητούμενο της πώλησης. Πρέπει να ασχοληθεί με όλα τα παραπάνω αλλά να φτιάξει ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ που θα θέλουν οι καταναλωτές και θα είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν. 

Από τη δική μας μεριά, ως καταναλωτές έχουμε πολλές ευκαιρίες να συμβάλλουμε σε αυτό το ουτοπικό μέλλον που ονειρευόμαστε για τη μόδα. Το να καταναλώνουμε με ηθική μπορεί να σημαίνει ότι προτιμούμε τα brands που φέρουν το διακριτικό "sustainable fashion" ή ότι επιλέγουμε ρούχα με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και πιο ανθεκτικά. Σημαίνει ότι ενισχύουμε την ιδέα της ανταλλαγής μεταξύ φίλων και οικογενειών ή ότι δίνουμε τα ρούχα μας σε εταιρείες ανακύκλωσης υφασμάτων. Σημαίνει, επίσης, ότι υποστηρίζουμε τους ντόπιους τεχνίτες ή τις περιθωριοποιημένες κοινότητες, ότι ψάχνουμε σε second hand μαγαζιά ή ότι δεσμευόμαστε να αγοράζουμε λιγότερα ρούχα ή να δημιουργήσουμε μία capsule wardrobe. 

Το τι μπορούμε να κάνουμε δεν σταματά εδώ, αφού η ηθική στη μόδα είναι στάση ζωής. Θα μπορούσαμε να μεταπουλάμε τα ρούχα μας ή να μαθαίνουμε πώς να τα επιδιορθώνουμε ή πώς να φτιάχνουμε τα δικά μας. Και φυσικά, να αναρωτιόμαστε πάντοτε πώς και από πού φτάνει ένα ρούχο στα χέρια μας. Θα μπορούσε να γίνει κάτι καλύτερο; Όλα είναι θέμα αναζήτησης και αμφισβήτησης, με σκοπό ίσως να αποσύρουμε brands που παραβιάζουν τις αξίες μας ή να στραφούμε αλλού για να βρούμε κάτι που θέλουμε. Στο τέλος της ημέρας αρκεί να σκεφτούμε πώς μπορούμε να ζήσουμε με λιγότερα μπλουζάκια του 10ευρου, όμως όχι με τα τοξικά απόβλητα στο νερό που πίνουμε ή στη σκέψη ότι υποφέρουν γυναίκες και παιδιά για να πλουτίζει η ελίτ της μόδας και των επιχειρήσεων. 

Το διαδίκτυο καθιστά πλέον εύκολη την ενημέρωση, την ανταλλαγή ιδεών αλλά και το shopping. Websites, όπως το donegood.co σε βοηθάνε να "κάνεις τον κόσμο καλύτερο με κάθε αγορά σου", ενώ το brand Ninety Percent δίνει το 90% των κερδών του σε οργανισμούς που επιλέγουν οι καταναλωτές. Το Good On You σε προσκαλεί να βαθμολογήσεις τα ethical brands, γιατί τίποτα δεν μένει στο απυρόβλητο, και το encourage vintage κάνει ακριβώς αυτό που λέει το όνομά του: προωθεί την ανακύκλωση και την ανταλλαγή. Για τη βρετανίδα σχεδιάστρια Bethany Williams "τα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα συμβαδίζουν και με τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ αυτών των ζητημάτων μπορούμε να βρούμε καινοτόμες σχεδιαστικές λύσεις για την αειφορία". Για τη σειρά Breadline της Williams, κάθε λεπτομέρεια - από τα κουμπιά μέχρι τις ραφές είναι 100% βιώσιμη κι έχει φτιαχτεί στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η σχεδιάστρια δωρίζει το 30% των κερδών της στη Vauxhall Foodbank και σκοπεύει να συνεχίζει τη συνεργασία της με κοινότητες και φιλανθρωπικές οργανώσεις. Η Christy Dawn Petersen φτιάχνει τα ρούχα της από τα υφάσματα μεγάλων οίκων μόδας που καταλήγουν ως επί το πλείστον στις χωματερές. Μέσα από το brand της, προσπαθεί όπως λέει η ίδια "να γίνει μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος".

Ζούμε σε εποχές που η διαφάνεια είναι πιο απαραίτητη από ποτέ. Και είναι ο τρόπος ζωής του καθενός μας που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του μέλλοντος σε προσωπικό αλλά και συλλογικό επίπεδο καθώς επίσης και στη βιωσιμότητα όχι μόνο της μόδας, αλλά και του πλανήτη. 

 

κεντρική φωτογραφία: cristy dawn

Ιούλιος 2018

>