top article

Το σώμα έχει ανάγκη από σάκχαρα για να πάρει την ενέργεια που χρειάζεται για τις λειτουργίες του, όμως το κρουασάν σοκολάτα δεν είναι η καλύτερη επιλογή. Είναι σημαντικό, λοιπόν, ξεκινώντας να ξεκαθαρίσουμε ότι υπάρχουν "καλά" και "κακά" σάκχαρα. Τα πρώτα προέρχονται από τους λεγόμενους "σύνθετους υδατάνθρακες", που περιέχονται σε τροφές όπως τα ζυμαρικά και τα δημητριακά ολικής άλεσης, οι πατάτες κ.λπ. και είναι πράγματι απαραίτητα για την παροχή της ενέργειας που χρειάζεται ο οργανισμός. Αντίθετα, οι λεγόμενοι "απλοί" υδατάνθρακες, που ονομάζονται επίσης "γρήγορα" ή "κακά" σάκχαρα, είναι βλαβεροί και εθιστικοί, ιδιαίτερα όταν καταναλώνονται σε μεγάλες δόσεις. Αυτά υπάρχουν στα περισσότερα τυποποιημένα προϊόντα, όπως τα αναψυκτικά, τα γλυκά, το junk food και τα τρόφιμα που παρασκευάζονται από λευκό αλεύρι, αλλά και τα φρούτα.

Ακόμα και στην περίπτωση που περιέχουν βιταμίνες και θρεπτικά στοιχεία (όπως συμβαίνει με τα φρούτα), όταν τα σάκχαρα καταναλώνονται πολύ συχνά μπορεί να προκαλέσουν ασθένειες όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης και οι καρδιαγγειακές παθήσεις. Επιπλέον, κάνουν το σώμα να αποθηκεύει λίπος πολύ γρήγορα, ενώ η συστηματική κατανάλωσή τους είναι εθιστική. Ο λόγος είναι ότι όταν τρώμε γλυκά, ο εγκέφαλος παράγει σεροτονίνη, την ορμόνη της ευεξίας, την οποία στη συνέχεια αναζητούμε ξανά και ξανά. Από την άλλη, το να εξαλείψουμε εντελώς τα "κακά" σάκχαρα από τη διατροφή μας είναι μάλλον αδύνατο, επειδή η απόλαυση που σχετίζεται με την κατανάλωσή τους είναι σημαντική. Μπορούμε όμως να μειώσουμε τις ποσότητες και να επιλέξουμε την καλύτερη στιγμή για να τα καταναλώσουμε, ακολουθώντας τα εξής βήματα:

Ξεκίνησε περιορίζοντας τις πολύ γλυκές τροφές

Μπισκότα, σοκολάτες, αναψυκτικά με ζάχαρη, έτοιμα ντέσινγκ για σαλάτες... Σίγουρα ξέρεις ποιες είναι οι γλυκές τροφές που συνήθως βάζεις στο καλάθι του σούπερ μάρκετ. Το να τις εγκαταλείψεις δεν είναι εύκολη υπόθεση, αφού ο ουρανίσκος σου έχει συνηθίσει τη γλυκιά γεύση τους. Όμως, αν πάρεις απόφαση να βγάλεις από τη διατροφή σου έστω τα τυποποιημένα γλυκά (κέικ, κρουασάν, καραμέλες κ.λπ.) θα διαπιστώσεις πως μέσα σε μόλις δέκα ημέρες οι γευστικοί σου κάλυκες έχουν "καθαρίσει" και αντιλαμβάνεσαι την πραγματική γεύση του φαγητού. Ενδέχεται μάλιστα, μετά το τέλος του δεκαημέρου να διαπιστώσεις ότι δεν σου αρέσει πλέον καθόλου η γεύση των γλυκών.

Μην αντικαταστήσεις τη ζάχαρη

Το ζητούμενο είναι να μάθεις να ζεις χωρίς να χρειάζεσαι κάθε τόσο κάτι γλυκό. Οπότε, αντικαθιστώντας τη ζάχαρη με με σιρόπι αγαύης ή στέβια, δεν θα έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις κάποιες εναλλακτικές λύσεις -όπως να βάλεις κανέλα στον καφέ ή πουρέ φρούτων στο γιαούρτι σου.

Προτίμησε να μαγειρεύεις μόνη σου το φαγητό σου

Ο πιο σίγουρος τρόπος για να ξέρεις εάν το φαγητό σου περιέχει πρόσθετα "κακά" σάκχαρα είναι να το ετοιμάζεις μόνη σου. Εάν δεν έχεις καθημερινά τον απαραίτητο χρόνο για μαγείρεμα, μπορείς να μαγειρεύεις διπλή μερίδα μέρα παρά μέρα ή να φτιάχνεις περισσότερο φαγητό τα Σαββατοκύριακα και να το φυλάς στην κατάψυξη.

Διάβασε κι εδώ: Ποια είναι η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη σακχάρων 

Μάθε να διαβάζεις τις ετικέτες

Μάθε πώς να αναγνωρίζεις τους υδατάνθρακες στις ετικέτες των τροφίμων και δώσε προσοχή στην υποκατηγορία "σάκχαρα". Έχε υπόψη ότι δεν θα βρεις πάντα γραμμένη τη λέξη "ζάχαρη", ακόμα και σε τρόφιμα που εντάσσονται ξεκάθαρα στην κατηγορία των γλυκών, αφού μπορεί να είναι "μεταμφιεσμένη" σε κάποιο άλλο γλυκαντικό, όπως σουκρόζη, δεξτρόζη, μαλτόζη κ.λπ. που όμως πρακτικά είναι ακριβώς το ίδιο.

Προτίμησε κάτι αλμυρό στο πρωινό σου

Το πρωινό είναι το γεύμα της ημέρας που είναι πιο πιθανό να περιέχει μεγάλες ποσότητες από "κακά" σάκχαρα, ιδίως αν ξεκινάς τη μέρα σου τρώγοντας κρουασάν, ψωμί με μαρμελάδα και πίνοντας καφέ με τρεις κουταλιές ζάχαρη. Αντίθετα, εάν προτιμήσεις ένα πρωινό με αυγά ή τοστ με ζαμπόν και τυρί, θα μείνεις χορτάτη για περισσότερη ώρα και θα έχεις καταναλώσει ελάχιστη ζάχαρη.

Πιες ένα ζεστό ρόφημα όταν θέλεις κάτι γλυκό

Έχεις παρατηρήσει ότι η βραδιά κυλάει πιο χαλαρ'α κι ευχάριστα όταν συνδυάσεις την αγαπημένη σου ταινία με ένα παγωτό σοκολάτα; Αυτό μπορεί να είναι αλήθεια, όμως θα έχεις (σχεδόν) το ίδιο αποτέλεσμα εάν αντί για το παγωτό επιλέξεις ένα ποτήρι ζεστό γάλα ή ένα τσάι από βότανα. Έχουν εξίσου καταπραϋντική και χαλαρωτική δράση, χωρίς να δημιουργούν εξάρτηση και χωρίς τις θερμίδες του γλυκού. Πάντως, αν θέλεις οπωσδήποτε κάτι γλυκό, το ιδανικό είναι να το φας ως μέρος κάποιου κύριου γεύματος.

Φρόντισε να κοιμάσαι καλά

Όταν το σώμα στερείται ύπνου, χρειάζεται περισσότερη ενέργεια -και κατά συνέπεια περισσότερα σάκχαρα και λιπαρά- για να λειτουργήσει. Εξού και η λαχτάρα για μπέργκερ και γλυκά κάθε είδους, μετά από μια ξάγρυπνη νύχτα. Διατηρώντας ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου θα καταφέρεις να αντισταθείς καλύτερα στην επιθυμία για κάτι γλυκό.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για Mόδα, Ομορφιά, Συγχρονη Ζωή, Πολιτισμό, Design και Γαστρονομία στο madamefigaro.gr

Ιούλιος 2018

>