top article

Comfort zone

  1. Choe Candles | Χειροποίητα, φυσικά κεριά με ελληνική υπογραφή Choe Candles | Χειροποίητα, φυσικά κεριά με ελληνική υπογραφή
  2. Οι πιτζάμες των Zara είναι ό,τι χρειάζεσαι τώρα Οι πιτζάμες των Zara είναι ό,τι χρειάζεσαι τώρα
  3. Οι νέες χριστουγεννιάτικες σειρές και ταινίες του Netflix Οι νέες χριστουγεννιάτικες σειρές και ταινίες του Netflix
  4. Το cosy look της Βίκυς Καγιά είναι ιδανικό για το σπίτι Το cosy look της Βίκυς Καγιά είναι ιδανικό για το σπίτι
  5. Πώς θα σταματήσεις να τρως συνέχεια στην καραντίνα Πώς θα σταματήσεις να τρως συνέχεια στην καραντίνα
  6. Μένουμε Σπίτι | Απόλαυσε την ψηφιακή συλλογή με 1000 έργα του Vincent Van Gogh Μένουμε Σπίτι | Απόλαυσε την ψηφιακή συλλογή με 1000 έργα του Vincent Van Gogh
  7. Quarantine Chic | 10 χτενίσματα για να νιώθεις κομψή ακόμα και μέσα στο σπίτι Quarantine Chic | 10 χτενίσματα για να νιώθεις κομψή ακόμα και μέσα στο σπίτι
  8. 10 loungewear σύνολα Zara που είναι τέλεια για την καραντίνα 10 loungewear σύνολα Zara που είναι τέλεια για την καραντίνα
  9. 10 chic κούπες για να προσθέσεις στη συλλογή σου 10 chic κούπες για να προσθέσεις στη συλλογή σου
  10. 3 μυστικά για ένα χαλαρωτικό και απολαυστικό μπάνιο 3 μυστικά για ένα χαλαρωτικό και απολαυστικό μπάνιο
  11. Work from home με έμπνευση από τη Victoria Beckham Work from home με έμπνευση από τη Victoria Beckham
  12. To χριστουγεννιάτικο βίντεο της Disney είναι ό,τι πιο τρυφερό θα δεις σήμερα To χριστουγεννιάτικο βίντεο της Disney είναι ό,τι πιο τρυφερό θα δεις σήμερα
  13. Καραντίνα | Πώς αντιδρά κάθε ζώδιο στο lockdown Καραντίνα | Πώς αντιδρά κάθε ζώδιο στο lockdown
  14. 10+2 πράγματα που μας φτιάχνουν τη διάθεση τον Νοέμβριο 10+2 πράγματα που μας φτιάχνουν τη διάθεση τον Νοέμβριο
  15. Trending | 3 τάσεις της μόδας εμπνευσμένες από τη καραντίνα Trending | 3 τάσεις της μόδας εμπνευσμένες από τη καραντίνα
  16. 3 σειρές για τον Νοέμβριο 3 σειρές για τον Νοέμβριο
  17. 3 νέα βιβλία να διαβάσεις στην καραντίνα 3 νέα βιβλία να διαβάσεις στην καραντίνα
  18. 50 πράγματα να κάνεις στο lockdown 2.0 50 πράγματα να κάνεις στο lockdown 2.0
  19. 10 κομμάτια από τη νέα συλλογή Zara Home που θα κάνουν πιο cozy το σαλόνι σου 10 κομμάτια από τη νέα συλλογή Zara Home που θα κάνουν πιο cozy το σαλόνι σου
  20. Πώς θα κάνεις ένα lazy outfit να δείχνει πιo stylish Πώς θα κάνεις ένα lazy outfit να δείχνει πιo stylish
  21. 10+1 κεριά που θα φωτίσουν και θα αρωματίσουν την καθημερινότητά σου 10+1 κεριά που θα φωτίσουν και θα αρωματίσουν την καθημερινότητά σου
  22. 12 φυτά εσωτερικού χώρου ιδανικά για την κρεβατοκάμαρα 12 φυτά εσωτερικού χώρου ιδανικά για την κρεβατοκάμαρα
  23. 5 συνταγές για DIY μάσκες μαλλιών με λάδι καρύδας 5 συνταγές για DIY μάσκες μαλλιών με λάδι καρύδας
  24. 5 tips για να βελτιώσεις τον ύπνο σου 5 tips για να βελτιώσεις τον ύπνο σου
  25. Τα κομμάτια που χρειάζεσαι για τη μετάβαση στη νέα σεζόν Τα κομμάτια που χρειάζεσαι για τη μετάβαση στη νέα σεζόν
  26. Φθινόπωρο-Χειμώνας 2020: Τα νέα "ugly shoes" που θα δούμε παντού Φθινόπωρο-Χειμώνας 2020: Τα νέα "ugly shoes" που θα δούμε παντού
  27. Color Trends | 5 χρώματα που προτείνουν οι σχεδιαστές γι’ αυτή τη σεζόν Color Trends | 5 χρώματα που προτείνουν οι σχεδιαστές γι’ αυτή τη σεζόν

Θα έχεις ακούσει για το burnout, μήπως όμως είναι πλέον κάτι που ζεις και όχι κάτι που υπάρχει μόνο στη θεωρία; Σύμφωνα με τον ορισμό της ψυχολόγου Christine Maslach (1982), burnout είναι "η απώλεια ενδιαφέροντος για τους ανθρώπους με τους οποίους κάποιος εργάζεται, συμπεριλαμβανομένης της σωματικής εξάντλησης, και χαρακτηρίζεται από συναισθηματική εξάντληση, όπου ο επαγγελματίας δεν έχει πλέον καθόλου θετικά αισθήματα συμπάθειας ή σεβασμού για τους πελάτες". Μήπως σου θυμίζει κάτι; Μήπως πιάνεις τον εαυτό σου να αισθάνεται συχνά έτσι; Αν ναι, συνέχισε να διαβάζεις παρακάτω τα 12 σημάδια που δείχνουν ότι μπορεί να είσαι υποψήφια για burnout και, ανάλογα με τα κύρια συμπτώματά σου, αναζήτησε και τη λύση.

Οι 12 ενδείξεις του burnout

- Τα επίπεδα του στρες και του άγχους σου είναι πολύ υψηλά, τουτέστιν το στομάχι σου είναι συχνά κόμπος.

- Νιώθεις ότι δεν υπάρχουν κίνητρα για να είσαι αποδοτική και δημιουργική στη δουλειά.

- Είσαι περισσότερο κυνική και αρνητική από ό,τι συνήθως, νευριάζεις εύκολα, αποφεύγεις να επικοινωνείς με κοντινούς σου ανθρώπους και γενικά αισθάνεσαι ότι κανείς και τίποτα δεν καλύπτει τις ανάγκες σου.

- Τα γεύματά σου είναι ακατάστατα και πρόχειρα. Τρως μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή ή στην τηλεόραση και καμιά φορά μέσα στο αυτοκίνητο.

- Στο τέλος της ημέρας η ενέργειά σου έχει εξαντληθεί και είσαι τόσο κουρασμένη, που το μόνο που θέλεις να κάνεις είναι να ξαπλώσεις στον καναπέ σου βλέποντας μια σειρά, οποιαδήποτε. Αρκεί να χαζεύεις κάτι.

- Ο ύπνος σου είναι λίγος και διαταραγμένος. Κοιμάσαι πολύ λιγότερο από τις απαραίτητες 7-8 ώρες.

- Ανησυχείς διαρκώς για κάτι και κρίνεις αυστηρά τον εαυτό σου για τα πάντα. Το μυαλό σου κολλάει σε ένα θέμα και μια φωνή σού υποδεικνύει ασταμάτητα ότι πρέπει να δουλεύεις περισσότερο, να γίνεις καλύτερη, να κάνεις περισσότερα. Το κακό είναι ότι δεν υπάρχει κανένας αντίλογος.

- Δεν σου φτάνει ο χρόνος και πάντα βιάζεσαι να πας κάπου, να κάνεις κάτι, να τα προλάβεις όλα.

- Αρρωσταίνεις συχνά –μια γρίπη σε ταλαιπωρεί για εβδομάδες–, υποφέρεις από πονοκεφάλους ή στομαχικές διαταραχές. Δηλαδή, το σώμα σου κάτι προσπαθεί να σου πει.

- Πίνεις πολλούς καφέδες, θέλεις διαρκώς να τρως κάτι γλυκό και γενικά αναζητάς οτιδήποτε μπορεί να σε κρατήσει ξύπνια και να σου δώσει λίγη ενέργεια, έστω και προσωρινά.

- Δεν θυμάσαι ποια ήταν η τελευταία φορά που πήρες άδεια και δεν ασχολήθηκες καθόλου με τη δουλειά.

- Δεν γυμνάζεσαι καθόλου, ούτε καν περπατάς αρκετά.

Διάβασε κι εδώ τι να προσέξεις αν δουλεύεις από το σπίτι. 

Οι λύσεις

Μάθε πότε να λες "όχι"

Ο χρόνος μας δεν είναι απεριόριστος, οπότε πρέπει να μάθουμε να τον διαχειριζόμαστε σωστά εντός και εκτός δουλειάς. Όχι, δεν μπορείς να απαντάς asap σε όλα τα e-mails και κυρίως δεν μπορείς να απαντάς καθόλου εκτός ωραρίου. Όχι, δεν μπορείς να πηγαίνεις σε όλα τα events που σε καλούν, πρέπει να επιλέξεις τα πιο σημαντικά για τη δουλειά σου, για εσένα, για την ψυχική σου ηρεμία. Όχι, δεν μπορείς να αναλάβεις άλλο ένα project με αυστηρό deadline – έχεις ήδη τρία. Και όχι, δεν μπορείς να ξενυχτάς κάθε μέρα στο γραφείο ή στο σπίτι.

Ίσως όλα αυτά να σου ακούγονται εξωφρενικά, απίθανα και κυρίως ακατόρθωτα. Αν τα σκεφτείς όμως πιο ψύχραιμα και κυρίως αν τα μεθοδεύσεις, σταδιακά θα διαπιστώσεις ότι όλα γίνονται, και μάλιστα χωρίς ζημιές. Έτσι θα εκτιμήσεις και εσύ αλλά και οι άλλοι τη δουλειά σου. Επίσης, δεν είναι κακό να ζητάς βοήθεια όταν διαπιστώνεις ότι ο χρόνος δεν είναι αρκετός.

Αφιέρωσε χρόνο μόνο στον εαυτό σου

Μοιάζει εγωιστικό; Μπορεί, σε πρώτη ανάγνωση. Έχεις να ασχοληθείς με τη δουλειά, την οικογένειά σου, τις πολλές υποχρεώσεις σου. Τι; Θα τα αμελήσεις όλα αυτά για να επικεντρωθείς στον εαυτούλη σου; Ναι, γιατί είναι απολύτως απαραίτητο. Τόσο για να ηρεμήσεις όσο και για να βάλεις σε τάξη τις σκέψεις σου, να σκεφτείς, να αδειάσει το μυαλό σου. Το τι θα κάνεις με αυτόν το χρόνο είναι δική σου υπόθεση. Μπορεί να κάνεις 15 λεπτά διαλογισμό κάθε πρωί, μπορεί να τρέχεις για 10 λεπτά κάθε μέρα ή να ασχολείσαι με τα λουλούδια στο μπαλκόνι. Ό,τι πιστεύεις πως σου ταιριάζει και σε βοηθάει να καθαρίσεις τη σκέψη σου.

Δείξε επιείκεια απέναντι στον εαυτό σου

Όλοι κάνουμε λάθη, εντός και εκτός δουλειάς. Συμβαίνουν, αλλά δεν έρχεται το τέλος του κόσμου. Οπότε μην κατηγορείς και μην τιμωρείς τον εαυτό σου όταν δεν τα κάνει όλα τέλεια ή παραλείπει κάτι. Είσαι απλώς άνθρωπος, όχι ρομπότ.

Φρόντισε τον εαυτό σου

Τι τρως, πώς τρως, πότε τρως. Αν το γεύμα σου είναι junk food, το οποίο καταναλώνεις πληκτρολογώντας στον υπολογιστή, άλλαξε συνήθειες τώρα. Φρόντισε να παίρνεις στη δουλειά ταπεράκι με μαμαδίστικο φαγητό ή μια σαλάτα και φρούτα και κάνε καθημερινά διάλειμμα για να φας χωρίς περισπασμούς. Όπως καταλαβαίνεις, το "ξέχασα/δεν πρόλαβα να φάω" δεν υπάρχει σε αυτό το σενάριο. Το να παραλείπεις γεύματα και σνακ σού προκαλεί κούραση και εκνευρισμό, οπότε ξεκίνα τη μέρα σου με ένα καλό υγιεινό πρωινό και συνέχισε έτσι. Με λίγα λόγια, μην αδιαφορείς για τις ανάγκες του σώματός σου, γιατί θα αντιδράσει με άσχημο τρόπο.

Κάνε μικρές και μεγάλες διακοπές

Που σημαίνει ότι δεν πρέπει να τα κάνεις όλα non stop. Κάνε μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της ημέρας –ακόμα και μια δεκάλεπτη βόλτα δύο-τρεις φορές– και χρησιμοποίησε όλη την άδεια που δικαιούσαι. Πολλοί άνθρωποι αισθάνονται ότι αν πάρουν όλη την άδειά τους, κάτι άσχημο θα συμβεί στη δουλειά όσο θα λείπουν ή ίσως ότι θα κακοχαρακτηριστούν από τον εργοδότη ή τους συναδέλφους τους. Λάθος. Είναι δικαίωμά σου και ανάγκη σου. Χρειάζεσαι αυτό το διάστημα για να ξεκουραστείς και να ανανεωθείς και άρα να είσαι πιο δημιουργική και παραγωγική.

Κοιμήσου σωστά

Πρέπει να βρεις τρόπο να τον εξασφαλίζεις καθημερινά, γιατί είναι αυτό που χρειάζεσαι περισσότερο από όλα σε αυτήν τη φάση. Πριν ξαπλώσεις δώσε χρόνο στον εαυτό σου να ηρεμήσει με μια απολύτως προσωπική ιεροτελεστία. Μπορεί να σε βοηθήσει το να διαβάσεις ένα βιβλίο, να κάνεις ένα χαλαρωτικό αφρόλουτρο ή να πιεις ένα ζεστό ρόφημα ακούγοντας μουσική. Κάτι θα υπάρχει που θα λειτουργεί για εσένα. Ανακάλυψέ το. Δες κι εδώ 5 τρόπους να βελτιώσεις τον ύπνο σου.

Σταμάτα να βρίσκεις δικαιολογίες

Μήπως πιστεύεις ότι όλοι οι άλλοι ευθύνονται για την κατάστασή σου; Το αφεντικό σου που έχει παράλογες απαιτήσεις, οι συνάδελφοί σου που δεν δουλεύουν όσο πρέπει, ο πελάτης που είναι πιεστικός, ο αγαπημένος σου που δεν σε υποστηρίζει, οι φίλοι που δεν προσπαθούν περισσότερο να σε βοηθήσουν; Ίσως όλοι οι παραπάνω να έχουν μερίδιο ευθύνης.

Αντί όμως να σκέφτεσαι διαρκώς το πώς επηρεάζουν τη ζωή σου οι υπόλοιποι άνθρωποι, ανάλαβε τη δική σου ευθύνη απέναντι στον εαυτό σου. Όταν σταματήσεις να κατηγορείς τους άλλους και συνειδητοποιήσεις ότι το πρόβλημα οφείλεται κυρίως στον τρόπο που χειρίζεσαι τις καταστάσεις, θα βρεις τον τρόπο να το αντιμετωπίσεις και να αρχίσεις πάλι να βλέπεις τα πράγματα θετικά και αισιόδοξα.

Ακολούθησε ένα πρόγραμμα άσκησης

Το να δουλεύεις συνέχεια και να μην έχεις χρόνο και διάθεση για γυμναστήριο και το να αντιμετωπίζεις το άγχος σου πολλές φορές τρώγοντας, όχι μόνο θα σε οδηγήσει πολύ κοντά στο burnout, αλλά θα σου προσθέσει και έξτρα βάρος, πράγμα που θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την ψυχολογία σου. Οπότε, φρόντισε να συμπεριλάβεις στη ρουτίνα σου και μια μορφή άσκησης που θα σου χαρίζει ευεξία, αλλά και την ικανοποίηση ότι φροντίζεις τον εαυτό σου.

Ιούλιος 2018

>